Quand | When
10.10.2024
Portes: 19h00 | Projection: 19h30
Où | Where
La lumière collective
7080 rue Alexandra #506
Montréal [QC]
Média | Media
Numérique
En présence de Ben Rivers
Billets | Tickets
“It was only in 2005 that I began to make something close to documentary almost by accident. I wasn’t calling it that or thinking in those terms. The significant thing that changed for me was that instead of constructing everything – the space, inhabitants, objects – I was using existing ones. Then the editing became completely free from the actual and at that point it is all about constructing a film that works on its own terms, almost disregarding of the source. Each subsequent film has developed from this process, some films remaining more faithful to the actual place and person, while others veer off wildly in their own way.” – Ben Rivers
BEN RIVERS
Ben Rivers a étudié les beaux-arts à Falmouth School of Art, d’abord en sculpture avant de se diriger vers la photographie et le film super8. Après avoir obtenu son diplôme, il a appris à réaliser des films en 16 mm et à les traiter à la main. Sa pratique de cinéaste se situe entre le documentaire et la fiction. Il suit et filme souvent des personnes qui se sont, d’une manière ou d’une autre, séparées de la société. Les images lui servent de point de départ pour créer des récits obliques imaginant des existences alternatives dans des mondes marginaux.
Il a reçu de nombreux prix, dont le Prix international de la critique de la FIPRESCI : Prix international de la critique FIPRESCI, 68e Festival du film de Venise pour son premier long métrage Two Years At Sea ; le Baloise Art Prize, Art Basel 42, 2011 ; présélectionné pour le Jarman Award 2010/2012 ; Prix de la Fondation Paul Hamlyn pour les artistes, 2010. Parmi les expositions récentes, citons Slow Action, Hepworth Wakefield, 2012 ; Sack Barrow, Hayward Gallery, Londres, 2011 ; Slow Action, Matt’s Gallery, Londres et Gallery TPW, Toronto, 2011 ; A World Rattled of Habit, A Foundation, Liverpool, 2009. Parmi les artistes à l’honneur figurent le festival de Courtisane, le festival international du film de Pesaro, le festival du film de Londres, le festival du film de Tirana, Punto de Vista, Pampelune, Indielisboa et le festival du film de Milan.
Ben Rivers studied Fine Art at Falmouth School of Art, initially in sculpture before moving into photography and super8 film. After his degree he taught himself 16mm filmmaking and hand-processing. His practice as a filmmaker treads a line between documentary and fiction. Often following and filming people who have in some way separated themselves from society, the raw film footage provides Rivers with a starting point for creating oblique narratives imagining alternative existences in marginal worlds.
He is the recipient of numerous prizes including: FIPRESCI International Critics Prize, 68th Venice Film Festival for his first feature film Two Years At Sea; the Baloise Art Prize, Art Basel 42, 2011; shortlisted for the Jarman Award 2010/2012; Paul Hamlyn Foundation Award for Artists, 2010. Recent exhibitions include: Slow Action, Hepworth Wakefield, 2012; Sack Barrow, Hayward Gallery, London, 2011; Slow Action, Matt’s Gallery, London and Gallery TPW, Toronto, 2011; A World Rattled of Habit, A Foundation, Liverpool, 2009. Artist-in-focus include Courtisane Festival; Pesaro International Film Festival; London Film Festival; Tirana Film Festival; Punto de Vista, Pamplona; Indielisboa and Milan Film Festival.
This is My Land + Ghost Strata
10.10.2024 | 19h30 | la lumière collective | 60 mins
Ben Rivers | 2006 | 16mm vers numérique | 14 mins
Portrait filmique traité à la main de Jake Williams, qui vit seul au milieu de plusieurs kilomètres de forêt dans l’Aberdeenshire, en Écosse. Jake a toujours beaucoup de travail en même temps, trouve une utilité à tout, est un joueur de mandoline expert et a des tas de compost qui datent d’il y a de nombreuses années. Il n’a pas la même notion du temps que la plupart des gens du XXIe siècle, ce qui s’exprime explicitement dans son idée de créer des haies en installant des mangeoires pour les oiseaux. J’ai tout de suite été frappé par les parallèles entre nos façons de travailler – j’ai essayé d’être aussi autonome que possible et de me détacher de l’idée d’industrie – la vie et le jardin de Jake sont à peu près les mêmes – il peut subvenir à ses besoins grâce à ce qu’il cultive et n’a donc guère besoin des autres. Pour Jake, il ne s’agit pas de la nostalgie d’un passé préélectrique chéri, mais plutôt d’un avenir bien réel.
A hand-processed portrait of Jake Williams – who lives alone within miles of forest in Aberdeenshire, Scotland. Jake always has many jobs on at any one time, finds a use for everything, is an expert mandolin player, and has compost heaps going back many years. He has a different sense of time to most people in the 21st Century, which is explicitly expressed in his idea for creating hedges by putting up bird feeders. It struck me straight away that there were parallels between our ways of working – I have tried to be as self-reliant as possible and be apart from the idea of industry – Jake’s life and garden are much the same – he can sustain himself from what he grows and so needs little from others. To Jake this isn’t about nostalgia for some treasured pre-electric past, but more, a very real future.
Ben Rivers | 2019 | 16mm vers numérique | 46 mins
Le terme « strates fantômes » fait référence aux éléments manquants dans les strates rocheuses qui, malgré leur absence, laissent entrevoir ce qui s’y trouvait autrefois. Le film est divisé en mois de l’année au cours de laquelle les images ont été capturées. Filmé en divers endroits du globe, retraçant les différents déplacements personnels du cinéaste, Ghost Strata explore les différentes échelles de l’impact de la présence humaine sur la terre dans le passé, le présent et l’avenir. Des sons et des textes trouvés créent une méditation sur le temps, la mémoire, les restes et l’extinction.
‘Ghost Strata’ refers to the missing elements from within the rock strata that despite their absence offer hints of what was once there. The film is divided into the months of the year in which the footage was captured. Filmed in various places over the globe, charting various personal movements of the filmmaker, Ghost Strata explores the differing scales of impact that humanity’s presence has on the earth in the past, present and into the future. Found sound and text create a meditation on time, memory, leftovers and extinction.