Quand | When

12.03.2015 | 20h00

| Where

microcinéma être
6029, Ave Parc, Montréal [QC]

Média | Media

HD
En présence du cinéaste.

Billets | Tickets

5$ à la porte

“In his ongoing quest to explode the film frame, Dominic Gagnon’s flurry of internet collage films not only cull the lonely, shocking margins of YouTube to captivate us with pixelated self-representations of despair, anger, and survivalism, they also challenge the scope of copyright laws and question the definition of what constitutes cinema.” – J.P. Sniadecki, filmmaker and anthropologist.

Réalisateur, installateur et performeur, Dominic Gagnon considère la création comme discipline du chaos.

DOMINIC GAGNON

Réalisateur, installateur et performeur, Dominic Gagnon considère la création comme discipline du chaos. Depuis 1996, il donne des représentations publiques d’images en mouvement, réalise des travaux sonores, des installations et des performances dans divers festivals, galeries et biennales à travers le monde. Depuis 2009, il effectue un travail de récupération de vidéos amateurs du web dans une série de films dont le plus récent, Hoax_Canular, a remporté le prix de la compétition nationale des RIDM 2013.

Dominic Gagnon is an inventor, director, installer and active performer on the international scene. He considers cinema as a technique for measuring the immeasurable or as a discipline of chaos. Since 1996, he has made public presentations of moving images, invent machines and concepts, performs sound works, built facilities and creates performances in various galleries, festivals and biennials around the world. To carry out his projects, Gagnon has conducted several researches about: the decline of economies (ISO, 2002), terror (Du Moteur à Explosion, 2000) violence and identity crisis among boys (The Making of a Cobra, 2004), the international adoption systems (Anchorage, 1998), information disorder and homelessness (High Speed, 2007), Sado-Masochism and fetishism in popular culture (Blockbuster History, 2005) and the family in the era of mega-entertainment (Beluga Crash Blues, 1997).

RIP IN PIECES AMERICA + PIECES AND LOVE ALL TO HELL

microcinéma être | 20h00 | 80 min

2009 | 20 min

[Official Selection of Cinéma du Réel 2009, CPH DOX 2009, Transmediale 2010]

« Je regardais des vidéos sur Internet et j’ai remarqué que certaines de ces séquences étaient progressivement supprimées en raison de leur contenu contestataire. Comme elles disparaissaient, j’ai commencé à les récupérer pour les sauver de l’oubli et en faire un montage. En préservant et en diffusant leur message, je réalise en quelque sorte le vœu de ces auteurs anonymes. » – [Dominic Gagnon]

Rip in Pieces America is an uncensored proclamation from an invisible USA. Dominic Gagnon turns no blind eye in his ultra-intense collage film which consists entirely of more or less anonymous webcam clips that due to their controversial or explicit nature have been flagged and meanwhile removed from video sites such as YouTube. Well-formulated conspiracy theorists, bad-tempered grass-roots activists and religious arms fanatics, who use the webcam as both a means to preach and to confess, have all been filtered by the censor, but stored by Gagnon, who neither comments nor embarks on any finger-pointing. For who decides what can be thought and said? And what is paranoia, if you know that you’re right? RIP is an uncensored, in-your-face assault on political correctness and on most American institutions. But it also has a bizarre performative element that develop in pure Hollywood fashion. – [CPH DOX]

2011 | 60 min

[Official Selection of Transmediale 2012, 7th Seoul International Media Art Biennale SPELL ON YOU, Documenta Madrid 2012]

« Considéré comme inapproprié ». Ce bouton passerait presque innaperçu, pourtant on le retrouve sous chaque vidéo YouTube, marquant les limites de notre liberté sur Internet. Une fois la vidéo « dénoncée » par des anonymes, puis validée par l’équipe de YouTube et donc considérée comme inappropriée, elle disparait rapidement de la toile. C’est lors de ce procédé que Dominic Gagnon intervient. Il « sauve » les vidéos avant qu’elles ne soient totalement retirées d’Internet en les ajoutant une à une à un collage. Dominic Gagnon est inventeur, directeur et performeur… Il considère le cinéma comme une technique pour mesurer l’immesurable, ou encore comme une discipline du chaos. Depuis 1996, il présente publiquement des images animées, des performances sonores et se produit dans diverses galeries, festivals ou biennales à travers le monde. Gagnon conduit sa recherche à travers les thèmes du déclin économique, la terreur, la violence, la crise identitaire masculine, l’adoption ainsi que le sadomasochisme et fétichisme dans la culture populaire. – [Arte]

“Flag as inapproriate”. This unconspicuous button with a flag icon appears underneath every single YouTube video we watch marking the limits of our freedom in the Internet. Once flagged by anonymous users, after being checked by the also anonymous YouTube team, a video quickly disappears forever. In exactly this process, Dominic Gagnon intervenes. He ‘saves’ the flagged videos before they are deleted and adds them to a dark and mythological collage of American survivalism. People have their say, who deeply mistrust the government, who warn their fellow citizens, and who arm themselves visibly. An unclear image emerges. While the protagonists are scared of the almighty American government, the viewer is irritated what to find the most threatening in this “hell”: the United States of America, the critics armed to the teeth with conspiracy theories, or the anonymous censorship power of the companies which control the web. The protagonists of Pieces and Love All to Hell are mostly female, whereas in Gagnon’s earlier work RIP in Pieces America (transmediale.10) they were mainly male. – [TRANSMEDIALE]