Quand | When

25.11.2020 – 23.12.2020

Média | Media

HD

Billets | Tickets
Avec | With

“My mission is to find places and groups of people, where there are a lot of components of chaos but somehow this creates a synergy of a wholesome universe. There are always mini-colonies of life everywhere and to look at them and appreciate them is important to me.” – Eva Marie Rødbro

La cinéaste Danoise Eva Marie Rødbro (1980) réside et travaille a Copenhagen, Danemark. Elle a gradué du National Danish Film School en 2015 et du Gerrit Rietveld Academie en 2008. Le travail de Eva Marie Rødbro a été exposé et diffusé à l’international dans plusieurs événements et festivals tel que : FOAM, W139, NL fotomuseum, Berlin Documentary Forum, Charlottenborg Kunsthal, CPH:DOX et Ann Arbor FF.

Cet événement est présenté dans le cadre de la série CRITIQUES et est accompagné d’un texte d’ Alice Michaud-Lapointe publié sur Hors Champ.

This event is presented as part of the series CRITIQUES and is accompanied by a text by Alice Michaud-Lapointe published on Offscreen.

EVA MARIE RØDBRO

La cinéaste Danoise Eva Marie Rødbro (1980) réside et travaille a Copenhagen, Danemark. Elle a gradué du National Danish Film School en 2015 et du Gerrit Rietveld Academie en 2008. Le travail de Eva Marie Rødbro a été exposé et diffusé à l’international dans plusieurs événements et festivals tel que : FOAM, W139, NL fotomuseum, Berlin Documentary Forum, Charlottenborg Kunsthal, CPH:DOX et Ann Arbor FF. Elle a documenté les jeunes adolescents au Groenland et aux États-Unis dans ses court métrages primés You Kiss Me (2008), I touched her Legs (2010), Kriger (2013), DanMark (2014), et We chose the Milky Way (2015).

Danish filmmaker Eva Marie Rødbro (1980) lives and works in Copenhagen DK. She graduated from the National Danish Film School in 2015 and Gerrit Rietveld Academie in 2008. Eva Marie Rødbro exhibited and screened internationally at numerous shows, events and festivals among others FOAM, W139, NL fotomuseum, Berlin Documentary Forum, Charlottenborg Kunsthal, CPH:DOX and Ann Arbor FF. She has documented the wild youth of teenagers in Greenland and the United States in a her award winning shorts, Fuck You Kiss Me (2008) I Touched Her Legs (2010), Kriger (2013) Dan Mark (2014), We chose the Milky Way (2015).

2015 | HD | colour | sound | 28 min

Des scènes de la vie qui se déroulent sur une autre planète, dans lesquelles une civilisation hédoniste de jeunes femmes se parent d’ongles artificiels, de vêtements blancs et d’un faux bronzage. Tout ça avant de prendre la limousine pour se diriger vers le centre-ville. Cependant, le film de Eva Marie Rødbro se passe dans la banlieue de Copenhague, et est formé par cet environnement. En d’autres mots, le film consiste en une mutation anthropologique entre un vidéo de hip-hop bling, de science-fiction qui se rapproche du réalisme sociale et d’un documentaire à la Spring Breakers, dont les séquences surréalistes nous positionnent en tant que participants plutôt qu’en simple spectateurs dans un monde où tout est artificiel, sauf les amitiés. Dans plusieurs de ses films, Rødbro documente l’agitation, la fragilité et les conséquences autodestructrices qui sont amplifiées par le sentiment d’invincibilité de la jeunesse. Ce film s’agit d’une étude intelligente aux allures léchées qui présente un style de vie et un environnement où l’excès mène a des questionnements existentiels.

Scenes from life on another planet, where a hedonistic civilisation of young women decorate themselves with artificial nails, white clothes and a fake tan before taking the limo to the city. But Eva Marie Rødbro’s film is from the suburbs of Copenhagen, and is shaped by its environment. In other words, an unplaceable, anthropological mutation of a bling hip hop video, social-realist science fiction and a documentary version of ‘Spring Breakers’, whose surreal shock cuts place us as participants, rather than mere spectators, in a world where everything is artificial except the friendships. In a number of films, Rødbro has documented the restlessness, fragility and self-destructive feeling of invincibility of youth and early adulthood. Her film school graduation film lives up to all the promises that her previous work of photographs and short films has made, and is an extremely style-conscious and intelligent study of a lifestyle and an environment, where pure excess is elevated to an existential principle.

Translation to French © Jonatan Campbell

Revisions © Emma Roufs

Cet événement est exceptionnellement présenté en ligne et pour un temps limité. /// This event is exceptionally presented online and for a limited time.