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23.10.2020 – 19.12.2020

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“Immersive, disorienting, frightening: this experimental documentary takes its form from the landscape it explores. The Sonoran desert, on the border between the US and Mexico, is unimaginably unforgiving terrain. It’s an environment that leaves its mark on anything and anyone that passes through.” – Wendy Ide

Joshua Bonnetta (Canada, 1979) est un artiste et cinéaste qui travail avec le son et les images en mouvement à travers l’installation, la performance et le cinéma. Sa pratique est caractérisée par une approche expérimentale sur l’image en mouvement par le biais du son. Il ré-imagine la cinématographie en tant que notation visuelle pour la conception sonore et repense au son cinématographique comme étant une extension de la musique concrète.

Cet événement est présenté dans le cadre de la série CRITIQUES et est accompagné d’un texte de Charlotte Selb publié sur Hors Champ.

This event is presented as part of the series CRITIQUES and is accompanied by a text by Charlotte Selb published on Offscreen.

JOSHUA BONNETTA

Joshua Bonnetta (Canada, 1979) est un artiste et cinéaste qui travail avec le son et les images en mouvement à travers l’installation, la performance et le cinéma. Sa pratique est caractérisée par une approche expérimentale sur l’image en mouvement par le biais du son. Il ré-imagine la cinématographie en tant que notation visuelle pour la conception sonore et repense au son cinématographique comme étant une extension de la musique concrète. – [Josuha Bonnetta]

Joshua Bonnetta (b.Canada 1979) is an artist and filmmaker working across installation, performance, and traditional cinema exhibition. His works have been shown at The Berlinale, BFI London Film Festival, Cinéma du Réel, ICA London, Images, MOMA, New York Film Festival, RIDM, Rotterdam, Toronto International Film Festival, Viennale, Whitechapel Gallery, amongst various other festivals, museums, and galleries. His work has been written about in Art Forum, Frieze, Sight & Sound, Cinemascope, The Guardian, and the New York Times. He is an Associate Professor in the Department of Cinema, Photography & Media Art at Ithaca College. His sound works are published by Shelter Press, Canti Magnetici, and Senufo Editions.

JP SNIADECKI

J.P. Sniadecki, cinéaste et anthropologue, réside aux États-Unis et en Chine. Il détient un doctorat en anthropologie sociale et médiatique de Harvard. Ces films ont été présentés dans de nombreux festivals comme la Berlinale, Locarno, New York, AFI, Edinburgh, Rotterdam, San Francisco, la Viennale, Vancouver, BAFICI, RIDM, Cinéma du Réel, Riviera Maya, FICUNAM, et DoChina ainsi que dans divers lieux comme le MoMA et le Guggenheim à New York, le MAC à Viennes, UCCA à Beijing, la Biennale de Shanghai en 2014, et la Biennale Whitney aussi en 2014. Ses films : Chaiqan/Demolition(2010), gagnant du Prix Joris Ives; Foreign Parts (2010), gagnant de deux Leopards à Locarno et nommé Meilleur Film au Festival du Film Punto de Vista et au DocsBarcelona; People’s Park (2012), nommé Meilleur Film Anthrpologique au Festival dei Popoli; et Yumen (2013), nommé Meillur Film Expérimental et Meilleur Film Chinois au Festival International du Film Documentaire de Taïwan. Le dernier film de J.P. Sniadecki , The Iron Ministry (2014), choix de la critique par A.O. Scott du New York Times, a été présenté largement et a reçu les prix des jurys au Festival du film Ann Arbor ainsi qu’à Valdivia et au Festival du film international de Camden.

​J.P. Sniadecki is a filmmaker and anthropologist active in the United States and China. He holds a PhD in Social Anthropology with Media from Harvard and is currently teaching in the MFA in Documentary Media at Northwestern University. His films have screened at festivals such as the Berlinale, Locarno, New York, AFI, Edinburgh, Rotterdam, San Francisco, Viennale, Vancouver, BAFICI, RIDM, Cinema du Reel, Riviera Maya, FICUNAM, and DOChina as well as at venues such as New York’s MoMA and Guggenheim, Vienna’s MAC, Beijing’s UCCA, the 2014 Shanghai Biennale, and the 2014 Whitney Biennale. His films include Chaiqian/Demolition (2010), winner of the Joris Ivens Award; Foreign Parts (2010), winner of two Leopards at Locarno and named Best Film at the Punto de Vista Film Festival and DocsBarcelona; People’s Park (2012), named Best Anthropological Film at Festival dei Popoli; and Yumen (2013), named Best Experimental Film and Best Chinese Film at the Taiwan International Documentary Film Festival. Sniadecki’s latest feature, The Iron Ministry (2014), was A.O. Scott’s “Critics Pick” in the New York Times and has screened widely and garnered jury prizes at the Ann Arbor Film Festival and the Valdivia and Camden International Film Festivals.

2017 | 16mm to Digital | colour  | sound | 95 min

Un soleil de plomb s’abat sur tous ceux qui traversent le désert du Sonora entre le Mexique et les États-Unis : les quelques personnes qui y vivent et les immigrants sans-papiers les plus démunis qui essaient de passer la frontière. Leurs traces et leurs dépouilles s’accumulent, s’estompent, se décomposent et s’inscrivent dans la topographie du paysage. Ce qui est absent devient présent, de même que la vie et la mort, la beauté et l’effroi, la lumière hostile et les nuits constellées d’étoiles coexistent encore et toujours. – [Cinéma du réel]

An immersive and enthralling journey through the Sonoran Desert on the U.S.-Mexico border, EL MAR LA MAR weaves together harrowing oral histories from the area with hand-processed 16mm images of flora, fauna and items left behind by travelers. Subjects speak of intense, mythic experiences in the desert: A man tells of a fifteen-foot-tall monster said to haunt the region, while a border patrolman spins a similarly bizarre tale of man versus beast. A sonically rich soundtrack adds to the eerie atmosphere as the call of birds and other nocturnal noises invisibly populate the austere landscape.

Emerging from the ethos of Harvard’s Sensory Ethnography Lab, Bonnetta and Sniadecki masterfully weave together sublime 16mm shots of nature and weather phenomena, animals, people and the tracks they leave behind with a polyphonic soundtrack, creating a cinematographic exploration of the desert habitat, a multi-faceted panorama of a highly politicised stretch of land, a film poem that conjures up the ocean. Together, they’ve created an experience of the border region like nothing you’ve seen, heard or felt before. – [Cinemaguild]

Translation © Nour Ouayda
Revisions : Emma Roufs

Cet événement est exceptionnellement présenté en ligne et pour un temps limité. /// This event is exceptionally presented online and for a limited time.