Quand | When
19.11.2020 – 25.11.2020
Où | Where
Média | Media
HD
Billets | Tickets
“People are saying that the Hong Kong we’ve known all our lives no longer exists, and I’m having a difficult time accepting that” – Simon Liu
Simon Liu est cinéaste et artiste, par le biais de formes documentaires alternatives, de films journaux abstraits, d’installations vidéo multicanaux et de performances de projection 16mm, sa pratique se concentre sur la construction d’un catalogue lyrique afin de capturer les paysages intérieurs et extérieurs de Hong Kong. Ses films agissent en tant que mécanisme de mémorisation. Ils offrent la possibilité de réexaminer l’histoire de la ville et de sa propre identité en tant que personne de descendance Chinoise et Anglaise qui est né dans cette ancienne colonie britannique.
Pour cet événement en ligne des RIDM, Benjamin R. Taylor a animé une discussion avec les artistes Lei Lei et Simon Liu. Regardez la vidéo ici.
For this online RIDM event, Benjamin R. Taylor moderated a discussion with the artists Lei Lei and Simon Liu. Watch it here.
SIMON LIU
Simon Liu est cinéaste et artiste, par le biais de formes documentaires alternatives, de films journaux abstraits, d’installations vidéo multicanaux et de performances de projection 16mm, sa pratique se concentre sur la construction d’un catalogue lyrique afin de capturer les paysages intérieurs et extérieurs de Hong Kong. Ses films agissent en tant que mécanisme de mémorisation. Ils offrent la possibilité de réexaminer l’histoire de la ville et de sa propre identité en tant que personne de descendance Chinoise et Anglaise qui est né dans cette ancienne colonie britannique.
Les œuvres de Liu ont été présentées dans des festivals de films et institutions de renom internationales, tels que le New York Film Festival, International Film Festival Rotterdam: Tiger Short Competition, Toronto International Film Festival: Wavelengths, Sundance Film Festival, New Directors/New Films at MoMA & Film at Lincoln Center, BFI London Film Festival, M+ Museum, Tai Kwun Contemporary, Cinéma du Réel, Sheffield Doc/Fest, Light Industry, Images, TIDF, EMAF, EXiS, 25fps, IMAGE FORUM, et “Dreamlands: Expanded” with the Whitney Museum of American Art & Microscope Gallery.
En 2018, Liu reçoit la bourse du NYSCA / Wave Farm Media Arts Assistance Fund et en 2019 il devient un Jerome Hill Artist Fellow. Ces œuvres ont été présentées et discutées dans de plusieurs publications, tels que MUBI, Nang Magazine, Hyperallergic, Millennium Film Journal, SCMP et DesistFilm. Il est un professeur au Cooper Union School of Art et membre de Negativeland, un laboratoire cinématographique géré par des artistes à Brooklyn. Liu est actuellement dans le processus de monter son premier long métrage, Staffordshire Hoard.
Simon Liu is a film artist whose work centers on building a lyrical catalogue of the rapidly evolving inner and outer landscapes of his place of origin in Hong Kong through alternative documentary forms, abstract diary films, multi-channel video installations and 16mm projection performances. These films act as a storage mechanism which offer potential re-examinations of the city’s history and Liu’s shifting notions of selfhood as a person of Chinese/English descent who was born in a former British colony. Liu’s work has been presented at film festivals and institutions globally including the New York Film Festival, International Film Festival Rotterdam: Tiger Short Competition, Toronto International Film Festival: Wavelengths, Sundance Film Festival, New Directors/New Films at MoMA & Film at Lincoln Center, BFI London Film Festival, M+ Museum, Tai Kwun Contemporary, Cinéma du Réel, Sheffield Doc/Fest, Light Industry, Images, TIDF, EMAF, EXiS, 25fps, IMAGE FORUM, and “Dreamlands: Expanded” with the Whitney Museum of American Art & Microscope Gallery.
An upcoming solo-presentation of Liu’s films and performances will take place at the Museum of Modern Art in New York as part of their ongoing Modern Mondays series. Liu is a 2019 Jerome Hill Artist Fellow and a recipient of the NYSCA / Wave Farm Media Arts Assistance Fund in 2018. His work has been featured in publications including MUBI, Nang Magazine, Hyperallergic, Millennium Film Journal, SCMP and DesistFilm. He is a teacher at the Cooper Union School of Art and a member of Negativeland; an artist-run film lab in Brooklyn. Liu is currently editing his first feature film, Staffordshire Hoard. – [Simon Liu]
Simon Liu | 2019 | 16mm | colour | sound | 14 min
Ils ont dit qu’une tempête nous appelait, mais nous attendons toujours. La vie quotidienne continue à Hong Kong alors que les traces de l’entretien civique se transforment en sites de mémoire. Les structures décoratives imitent la nature et puis parfois éprouvent des défaillances, transformant le spectacle commun en signes d’avertissements. La lumière nous presse à nous dire quelque chose mais ne parvient pas à se faire comprendre, la patience étant mise à l’épreuve pour un autre jour.
They said a storm is calling this way but we’re still waiting. Lives carry on in Hong Kong as traces of civic upkeep morph into sites of remembrance. Decorative structures mimic nature then occasionally malfunction – transforming common spectacle to warning signs. The light urges to tell us something but can’t quite get its point across, patience tested for another day.
“Simon Liu’s eerie, entrancing portrait of contemporary Hong Kong tracks a series of strange disruptions to the city’s urban infrastructure. Deceptively tranquil 16mm images of everyday life are accompanied by muffled music cues, ominous radio transmissions, and intimations of an impending hazardous event that may never arrive.” — [Projections, New York Film Festival]
“Disconnected from the flow of daily life, Simon Liu’s incursion into the alienation of Hong Kong is an enigmatic symphony of the city’s discordance and fury. Something belies the trance cast by this tapestry of 16mm images—is it unrest or is it complacency? Or is it already too late?” — [MUBI]
Translation to French © Jonatan Campbell